Faktura

Jag bor i en villa, men på fakturan står det lägenhetsavgift. Varför då?

Varje bostad som har tillgång till vatten och/eller avlopp betalar en avgift för varje lägenhet som finns på fastigheten. En villa med ett kök betalar en lägenhetsavgift.

Kan jag få tillbaka mina pengar om jag har överbetalat en faktura?

Om du har dubbelbetalat/överbetalat en faktura kan du få tillbaka dina pengar. Du måste meddela tekniska avdelningen och sedan behöver dem ditt kontonummer.

Du kan även välja att ha beloppet tillgodo, att det dras bort på nästkommande faktura.

Jag har fått en faktura som det står att jag kommer att bli återbetald. Hur går det till?

Man kan få kreditfaktura av olika anledningar. Att du har blivit debiterat för mycket, du har överbetalat en räkning osv. Meddela tekniska avdelningen om du har fått en kreditfaktura. Vi behöver ditt kontonummer för att betala tillbaka beloppet.

Du kan även välja att ha beloppet tillgodo, att det dras bort på nästkommande faktura.

Om du redan har obetalda fakturor och får en kreditfaktura. Matchar tekniska avdelningen, dina fakturor och betalar tillbaka resterande belopp om det finns.

 

Varför betalar jag för grundavgift för renhållning?

Fakturabeskrivning

 

Bild på en faktura.

A. Här hittar du ditt kundnummer och andra uppgifter om din faktura. Faktura/OCR-nummer anges vid betalning på annat sätt än med bifogat inbetalningskort.

B. Kontaktuppgifter om du har frågor om din faktura eller våra tjänster.

C. Information om den anläggning som fakturan avser.

D. Avgift per enhet - Avgift per lägenhet eller industrilokal á 150 m2/enhet.

     Fast avgift - Avgift per fastighet.

E. Mätarnummer - Numret som står på din vattenmätare.

     Årsförbrukning - Beräknad årsförbrukning.

F. Datum för faktura perioden.

Obs, ny fakturaperioder fr.o.m 2020-11-17
I februari, maj, augusti och november kommer vatten & avlopp och renhållningsfakturan. Grundavgiften för renhållning i fritidshus kommer en gång per år, i oktober.

G. Den totala årskostnaden.

Vad händer med mina fakturor om jag flyttar?

Åsele kommun får inte automatisk information om att du bytt folkbokföringsadress. Du måste själv meddela oss din nya adress när du flyttar.

Kan jag ändra hur ofta jag vill ha mina fakturor?

För fakturor som rör vatten, avlopp, internet och renhållning kan man även välja hur ofta man vill ha fakturan; månadsvis, kvartal eller helår. Anmäl detta till tekniska avdelningen, se kontaktinformation nedan.

För månadsfaktura krävs en anmälanblankett fyllas i. Klicka här för att komma till blanketten.

Tänk på att: totala summan för varje år är desamma oavsett om man betalar månadsvis/årsvis eller kvartalsvis.

Mejl: Tekniska@asele.se
Tel: 0941-140 00

Mina fakturor kommer till Kivra men jag skulle vilja ha pappersfaktura, hur gör jag då?

Som kund hos Kivra hamnar dina Va och renhållningsfakturor automatiskt dit. Önskar du pappersfaktura säger du upp tjänsten i Kivra-appen.

Inställningar -> Avsändare -> Brev -> Sök "Åsele kommun" på avsändare -> Ta bort bocken "Digital post från avsändaren".

Hur fungerar det med e-faktura?

Du får precis som vanligt en faktura, enda skillnaden är att den skickas digitalt till din bank. Du kommer att få ett meddelande när du loggar in på internetbanken om att du har fått en ny faktura. Du måste själv aktivt betala den innan förfallodatum, den betalas inte per automatik.

Steg-för-steg så här får du e-faktura för VA och renhållning

  1. För att ansluta sig till e-faktura måste du först logga in på din internetbank.
  2. Det brukar finnas ett menyalternativ som heter "anslut e-faktura" eller motsvarande.
  3. Du måste söka upp företaget som du vill ansluta via e-faktura, i vårt fall är det "Åsele kommun".
  4. När du klickar på "anslut" får du upp en bild liknande den nedan.
  5. Det som är viktigast är att fylla i är kundnummer. Ditt kundnummer hittar du på din senaste faktura längst upp till höger.
  6. Sedan bör du också fylla i personnummer, e-post och telefonnummer. Klicka på "skicka".

Bild på hur det ser ut på sidan man anmäler sig till om e-faktura

Jag har fått en faktura trotts att jag har ansökt om Autogiro, ska jag betala fakturan som vanligt?

Om du har ansökt om Autogiro och Åsele kommun har hunnit skicka ut en fakturan innan ansökan kommit in, betalar du fakturan som vanligt. Om du är osäker - kolla på fakturan:

Är det ett inbetalningskort?
Betala fakturan som vanligt

Är det inte ett inbetalningskort och ser fakturan ut som på bilden nedan?
Det betalas via autogiro. Se till att ha täckning vid förfallodatumet, för att inbetalningen ska kunna genomföras.

Bild på hur fakturan ser ut med autogiro

Varför har jag har fått en påminnelsefaktura trots att jag har autogiro?

Det finns två olika anledningar till det inträffande:

  1. Det fanns ingen täckning eller pengar på kontot. Senast klockan 00:01 den dag pengarna ska dras ska det finnas täckning på kontot. Åsele kommun gör enbart ett uttagsförsök sedan får du betala manuellt.

  2. Din autogiro måste förnyas. Har du haft autogiro hos oss i många år måste detta förnyas.

Det är alltid kunden ansvar att se till att inbetalningen genomförs.

Uppdaterad den 23 november 2022

E-tjänster

Åsele/Sjeltie - en samisk förvaltningskommun

Webbsändning av kommunfullmäktige

Mötesklubban som används under KF i Åsele av trä med kommunvapnet etsat på metall.

Felanmäla

Kris, räddning & beredskap

Lämna synpunkter

Har du synpunkter, tips, tankar eller idéer som du vill dela med dig av till oss? Klicka här.

Kommunjour

När du vill anmäla akuta problem efter kontorstid ringer du: 070-647 54 11.

Translate the website with Google translate.