Åsele kommun inför e-faktura för VA och renhållning

Nu är det äntligen möjligt att få e-faktura från VA och renhållning direkt till din internetbank.

Hur fungerar det med e-faktura?
Du får precis som vanligt en faktura, enda skillnaden är att den skickas digitalt till din bank. Du kommer att få ett meddelande när du loggar in på internetbanken om att du har fått en ny faktura. Du måste själv aktivt betala den innan förfallodatum, den betalas inte per automatik. Instruktioner om hur du ansluter dig för e-faktura, se nedan.

Om du fortfarande vill ha fakturan hem i brevlådan precis som tidigare behöver du inte göra något.

Steg-för-steg så här får du e-faktura för VA och renhållning

  1. För att ansluta sig till e-faktura måste du först logga in på din internetbank.
  2. Det brukar finnas ett menyalternativ som heter "anslut e-faktura" eller motsvarande.
  3. Du måste söka upp företaget som du vill ansluta via e-faktura, i vårt fall är det "Åsele kommun"
  4. När du klickar på "anslut" får du upp en bild liknande den nedan.
  5. Det som är viktigast är att fylla i är kundnummer. Ditt kundnummer hittar du på din senaste faktura längst upp till höger. Sedan bör du också fylla i personnummer, e-post och telefonnummer.
  6. Klicka på "skicka".

Senast uppdaterad den 28 maj 2020

Translate the website with Google translate.