Att tänka på om du beställer hantverkartjänster
Är det dags att göra om hemma? Det kan bli riktigt roligt, men inte alltid... Faktum är att hantverkartjänster ligger i topp bland de klagomål som kommer in till Konsumentverket år efter år. Se infofilmen där Konsumentverket samlat sina viktigaste tips och råd.
När du skall beställa hantverkstjänster är det jätteviktigt att du som konsument och hantverkaren är överens om vad som skall göras. Detta kan göras om att ni tar er tid vid beställningen och skriver ett avtal vad ni är överens om vad som skall göras.
- Med bättre kommunikation och skriftliga avtal kan många missförstånd och fel undvikas. Ofta rör det sig ju ofta om mycket pengar både för konsumenterna som betalar för material och för hantverkaren som behöver få betalt för sina tjänster, säger konsumentvägledare Ingrid Elebrink.
Har du frågor är du välkommen att höra av dig via mejl:
ingrid.elebrink@storuman.se eller telefon: 0951-14261
Konsumentvägledningen har semesterstängt 20/7-21/8-20
Under tiden hänvisas konsumenterna till www.hallakonsument.se
"Hallå konsument" är konsumentverkets upplysningstjänst för konsumenter. Där kan du få svar på frågor om köp av varor och tjänster och att handla hållbart.
Du som är hantverkare kan läsa mer på Konsumentverkets webbplats om du klickar på den här länken.