Så förbereder vi för framtidens socialtjänst
Just nu görs läges- och behovsanalyser i berörda verksamheter samtidigt som kunskap om framtidens socialtjänst sprids till medarbetare. I verksamheterna kommer man under våren märka av att informationen ökar, att en del administrativa ändringar planeras och förbereds (nya lagparagrafer i till exempel verksamhetssystem som ska stämma med nya lagen). Övergripande läges- och behovsanalyser kommer att sammanställas och bli klara i slutet av februari. Framöver planeras för dialog med brukare och invånare i kommunen för att få veta hur deras behov ser ut.
Hur och på vilket sätt det dagliga arbetet påverkas i och med ny lag kommer att variera mellan verksamheter och bli en aktuell fråga i de olika verksamhetsområdena framöver.
Gemensamt för alla verksamhetsområden är ett stärkt fokus på:
- Jämställdhetsarbete
- Kunskapsbaserad verksamhet – vilka metoder och arbetssätt har vi, och vilka ska vi ha?
- Är vi lätt tillgängliga för våra brukare/klienter?
- Jobbar vi med ett integrerat förebyggande förhållningsätt i arbetet med våra brukare/klienter?
- Har vi ett upparbetat barnrättsperspektiv i vår verksamhet, hur kan vi stärka det arbetet?
Vi står inför flera utmaningar och behöver anpassa arbetet efter våra lokala behov och förutsättningar. Den nya socialtjänstlagen kommer att ge oss en ram för det, så att vi kan fortsätta erbjuda samhällstjänster av högsta kvalitet till invånare i alla generationer,
Avslutningsvis, gå gärna in på SKR:s hemsida Framtidens socialtjänst | SKR, där finns mycket exempel att ta del av.