Åsele kommun vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Därför är det viktigt för oss att informera om hur vi hanterar dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vad som gäller.
Inom Åsele kommun hanterar vi personuppgifter i olika sammanhang.
Det är information som vi behöver för att du ska få det stöd och den service som du har rätt till.
Vad är en personuppgift och vad menas med behandling?
Personuppgifter är all slags information som kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
Det kan till exempel vara ditt namn, adress, personnummer eller bilder som visar vem du är.
Med behandling av personuppgifter menas allt som vi gör när vi hanterar uppgifter om dig digitalt.
Till exempel när vi skriver utredningar, handlägger ärenden som rör enskilda, i e-post, när vi skapar och lagrar dokument med personuppgifter.
Varför hanterar vi dina personuppgifter?
Inom Åsele kommun hanterar vi personuppgifter i många olika sammanhang. Det är information som vi behöver för att tillhandahålla det stöd och den service vi ansvarar för.
Det kan handla om personuppgifter för den som är elev, fastighetsägare, uppdragstagare, verksamhetsutövare, behöver vård eller annan stödinsats, eller är medborgare och har kontakt med kommunens verksamheter.
Det kan till exempel vara för att:
· Tillhandahålla förskola och skola för barn och ungdomar, och erbjuda skolhälsovård.
· Utföra vårt uppdrag inom plan- och bygg, t ex hantera bygglov och planera mark.
· Ta hand om våra gator och tillhandahålla parkering.
· Ta hand om avfall och tillhandahålla vatten och avlopp.
· Utöva tillsyn inom områdena alkohol och tobak, miljö och livsmedel.
· Utföra vårt uppdrag för de som har behov av stöd i form av god man eller förvaltare.