Konsumentvägledning

Det är inte alltid så lätt att vara konsument. Konsumentvägledaren hjälper dig som konsument - ger råd och information som du behöver.

Du är välkommen att kontakta konsumentvägledaren om du behöver rådgivning, stöd eller svar på en fråga.

Åsele kommun samarbetar med Lycksele och Storumans kommuner när det gäller konsumentvägledning, vilket betyder att konsumentvägledaren inte finns i Åsele utan nås via telefon eller e-post. 

Konsumentvägledare: Ingrid Elebrink
Telefon:  Via växel 0941-140 00
E-post: ingrid.elebrink@storuman.se

Konsumentvägledaren kan ge dig kostnadsfri, oberoende vägledande rådgivning när det gäller:

  • Vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument.
  • Är missnöjd med en vara eller tjänst?
  • Vill ha råd inför köp av vara eller tjänst.
  • Vill få råd om privatekonomi.

Konsumentvägledaren talar inte om "vem som har rätt eller fel". Uppdraget är att ge vägledning enligt lagstiftningen till dig som konsument och företagare så att frågan får en lösning.

Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

Konsumentköplagen gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare.

Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument köper tjänst av en företagare.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem och när du handlar på gator och torg.

 

 

www.hallakonsument.se 

Hallå konsument är Konsumentverkets upplysningstjänst för konsumenter. Där kan du få svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. 

 

Translate the website with Google translate.